Z powodu silnej i wciąż rosnącej konkurencji obserwuje się spadek marż handlowych wśród wszystkich podmiotów działających na rynku farmaceutycznym. Producenci oddali część swojej marży hurtownikom, ci z kolei detalistom. Sklepu Zielarski, obniżając ceny i stosując różne promocje cenowe, oddają część swojej marży pacjentom. Nadmierna konkurencja w sferze dystrybucji oraz obniżania marż handlowych nie, pozostanie bez wpływu, na jakość usług na rynku.

Charakter produktu leczniczego określa wyraźnie jego drogę od producenta do ostatecznego nabywcy (pacjenta). Leki recepturowe przechodzą zawsze przez wyspecjalizowanych, instytucjonalnie wyodrębnionych pośredników (hurt farmaceutyczny, apteki ogólnodostępne, szpitalne). Leki z grupy OTC mogą być dystrybuowane poza tymi kanałami i sprzedawane między innymi w sklepach spożywczych, supermarketach, stacjach benzynowych, drogeriach i internetowych sklepach zielarskich.

Przedsiębiorstwo handlowe nie może poprzestawać na zaoferowaniu wybranej grupie konsumentów odpowiedniego zestawu towarów po atrakcyjnej cenie i w dogodnym miejscu. Niezbędne jest efektywne komunikowanie się z obecnymi i potencjalnymi nabywcami, celem przekazywania informacji o oferowanych towarach, przekonywanie i budzenie skłonności do zakupu. W warunkach konkurencji promocja staje się nieodzownym instrumentem oddziaływania firmy na nabywcę.

W tej chwili oferta największych hurtowni farmaceutycznych w Polsce przekracza średnią europejską. Z kolei obniżka marż aptecznych jednych z najniższych w Europie, może mieć bardzo negatywny wpływ na dostępność leków. Niezbyt dobra sytuacja ekonomiczna wielu aptek i może się pogorszyć i aptekarza nie będzie stać na posiadanie wszystkich niezbędnych leków. Także zmniejszenie refundacji wpłynie negatywnie na dostępność leków. Zmniejszą się automatycznie obroty hurtowni i producentów.

Ekonomiści omawiają cechy rynku farmaceutycznego, czynniki kształtujące jego otoczenie, a także stosowane na nim instrumenty i strategie marketingowe. Uwagę zwracają na: zasady i etapy tworzenia strategii marketingowych oraz charakterystykę różnych strategii stosowanych na rynku. Przedstawiają również Internetowy Sklep Zielarski, strategie wprowadzania go na rynek, rolę opakowania i różne sposoby budowania pozycji marki.